Friday, March 23, 2012

PKR Bodohkan Penduduk Pengerang


Kiriman oleh Zanuddin @ Obey_one pada March 23, 2012.

Jika Ahad lalu dikatakan hampir 200 orang yang mendakwa kononnya mereka sebagai Jawatankuasa Bertindak Penduduk Pengerang bagi membantah rancangan Petronas membina kilang petrokimia bagi projek pembangunan hab industri minyak dan gas penapis gas di pekan itu.

"1600 orang yang didakwa membantah pembangunan Pengerang"
Tetapi semalam hampir 800 orang penduduk di Parlimen Pengerang berhimpun secara aman bagi menunjukkan tanda sokongan terhadap projek minyak dan gas yang akan dibangunkan di kawasan tersebut.
Penghulu Mukim Pantai Timur, Mohamad Khaidir Ismail berkata, perhimpunan itu diadakan sebagai tindakan balas terhadap demonstrasi bantahan oleh pihak tidak bertanggungjawab yang dipercayai digerakkan oleh pembangkang untuk menolak pembangunan projek itu.
“Kita tidak mahu masyarakat di sini terpengaruh dengan dakyah pihak tidak bertanggungjawab yang mahu projek tersebut gagal.
“Majoriti penduduk bersetuju dengan projek ini yang pasti membawa pembangunan pesat ke kawasan Pengerang,” katanya di tapak projek milik sebuah syarikat di Tanjung Kapal di sini.
Sementara Jawatankuasa Bertindak Penduduk Pengerang yang membantah telah menyangkal dakwaan Datuk Azalina bahawa mereka yang menyertai bantahan itu semuanya orang asing. Tetapi telah dapat di butikkan bahawa kehadiran warga negara asing dari seberang tambak Johor kelihatan begitu ramai di kawasan sekitar sejak akhir akhir ini.
Sementara itu, projek berterusan untuk membina kompleks Refinery & Pembangunan Petrokimia Bersepadu (Rapid) di Pengerang telah menjadi tumpuan utama sejak akhir akhir ini oleh Pakatan Rakyat yang di ketuai oleh Pengerusi Parti Keadilan Rakyat Johor, Datuk Chua Jui Meng, yang di katakan amat berminat dengan Kerusi Parlimen Pengerang yang menjadi milik Barisan Nasional melalui YB Datuk Azalina Othman.
Jui Meng juga pernah mendakwa pembangunan minyak dan gas di kawasan terbabit bukan sahaja memberi kesan kepada kebun, tanah penduduk, malah kepada anak dan cucu penduduk berikutan pencemaran yang berlaku.
“Kita percaya kilang yang akan dibina ini merupakan kilang radioaktif yang sama didirikan kerajaan Barisan Nasional (BN) di Pahang.
“Malah hasil kajian yang dibuat di Amerika dan Kanada, lebih banyak orang yang mendapat lelah dan penyakit, khasnya kanak-kanak dan orang tua yang akan hilang imuniti secara perlahan-lahan. Malah ia tidak terlepas daripada berlakunya kesan rumah hijau,”
Walau bagaimanapun kenyataan Jui Meng itu disangkal oleh Azalina dengan menyifatkan kenyataan itu menunjukkan “Kebodohan Chua Jui Meng sendiri”
Azalina berkata Jui Meng tidak boleh wujudkan fitnah dengan mengatakan projek petroleum di petrokimia itu akan menyebabkan kesan radioaktif
“Jui Meng tak boleh fitnah projek Kerajaan Negeri. Bagi saya dakwaannya bahawa projek itu radioaktif adalah zalim. Apa kena mengena projek Pengerang dengan Lynas? Apa kena mengenai radioaktif dengan minyak?.
Dengan mendakwa “Mungkin orang kampung tak faham sangat, senanglah dia mereka ini cucuk orang kampong”.
Seterusnya Datuk Azalina berkata “Apabila saya siasat, yang banyak buat bising bukan penduduk tempatan tetapi orang luar. Orang kawasan saya baik-baik. Mereka terbuka kepada perbincangan. Mereka tak pernah cakap kerajaan zalim, malah berterima kasih kepada kerajaan,” tambahnya.
Aktiviti bergambar perhimpunan secara aman bagi menunjukkan tanda sokongan penduduk di Parlimen Pengerang.



























Obey-One berkata : Pembangkang sedang mencari ruang dan peluang disegenap ruang dan sudut walaupun jelas ternyata mereka ini di pergunakan oleh warga asing. 

No comments:

Post a Comment